מה זה ביטוח ועד בית לבניינים משותפים

ומתי צריך ביטוח כזה כל בניין משותף ראוי שיהיה לו ביטוח על מנת לכסות אותו הן מפני נזקים לתשתיות או למתקני הבניין או כאחריות משפטית במקרים של נזקי גוף שיכולים לקרות כתוצאה ממפגע בטיחותי בבניין.

ישנו בלבול מושגים הרווח בציבור ורבים מכנים ביטוח זה כביטוח ועד בית.  הסיבה כנראה כי הביטוח הזה הוא בדרך כלל באחריות ועד הבית, הוא זה שמתנהל מול חברת הביטוח ומשלם אותו מקופת הוועד.  סיבה נוספת היא מאחר ולביטוח בית משותף ישנה הרחבה ביטוחית המכונה ביטוח ועד בית והיא מיועדת לכסות את ראש הוועד עצמו. ההרחבה מגנה עליו מפני תביעות משפטיות העלולות להיות מוגשות בנפרד או בנוסף לתביעת הבניין על ידי הדיירים עצמם או אורחים ואנשי מקצוע שנפגעים מרשלנות באזורים המשותפים לבניין או טוענים לנזק שאירע לדירתם כתוצאה מעבודה שיזם ועד הבית אשר נעשתה ברשלנות.

מה למעשה כוללים ביטוח בית משותף והרחבת ביטוח ועד בית? מתי אנו עלולים להזדקק להם והאם חייבים לרכוש אותם?

 

מבחינת צורך יש להתייחס לביטוחים אלו באותו כובד ראש כמו אל ביטוח מקיף לרכב יקר:

התשובה לשאלת הצורך היא קודם כל כמובן שכן. כל בניין בישראל שמתנהל ללא ביטוח בית משותף לוקח על עצמו אחריות מאוד כבדה ולמעשה ממש מהמר על עתידם הכלכלי של דייריו. ישנם מקרים בהם הבניין נתבע בסכומי עתק שגם אם מתחלקים בין הדיירים כולם עדיין מביאים להוצאה כלכלית כבדה מאוד שאף אחד לא מעוניין לשאת בה.

בטח לא כשביטוח בית משותף וביטוח ועד בית עולים רק כמה עשרות שקלים לדירה לשנה. וכמו שאנו מבטחים את הרכב שלנו בביטוח מקיף למרות שהסיכוי שהוא יגנב או ינזק קשות בתאונה בגללנו הוא לא גבוה במיוחד כך צריך להיות גם היחס לבניין שאנו גרים בו או לתפקיד ראש הוועד שחייב לכסות עצמו בביטוח ועד בית אם הוא רוצה לישון בשקט.

 

מהי האחריות המשפטית שיש לבניין ולראש הוועד?

מבחינת החוק, דיירי הבניים כולו או בעלי הדירות שאינם מתגוררים בו אחראיים כולם ובאופן ישיר לכל המתרחש בבניין. אם קורה שעובד בבניין או איש מקצוע נפגעים במהלך עבודתם וטוענים כי פגיעתם אירעה בגלל מפגע בטיחותי בבניין המהווה רשלנות מצד הבניין, הם יכולים להגיש תביעה משפטית הן כנגד הבניין כולו, כלומר נגד כל הדיירים יחד או נגד ראש הוועד עצמו אם הם רואים בו את האחראי הישיר. התביעות אינן סותרות זו את זה וניתן להגיש אותן במקביל.  מהי אותה אחריות משפטית ואלו אירועים עלולים להוביל לכך?

קחו לדוגמא איש ניקיון המבקש לנקות אזור מסוים בבניין מתחשמל כתוצאה מעבודת חשמל שלא בוצעה כראוי והשאירה כבל חשוף. איש הניקיון יכול לתבוע את הבניין או את ראש הוועד עצמו אם זה במקרה הזמין חשמלאי שאינו מוסמך לביצוע העבודה ולא בדק לעומק את הסמכתו. מקרה אחר יכול להתרחש אם וכאשר דייר או אורח בבניין נפגעים באזורים המשותפים כתוצאה ממפגע אשר לא תוקן. זה יכול להיות אריח שהתנתק מהקיר ונפל או מרצפת שהייתה בולטת.

אם יוכח שהיתה רשלנות שהובילה למפגע יוכלו אלו לתבוע את הבניין או את ראש הוועד. סכומי תביעות אלו יחד עם ההוצאות המשפטיות עצמן יכולים להגיע לסכומי עתק. אך דייר לא רוצה להתעורר בבוקר ולגלות שתבעו את הבניין בין 12 הדיירים שלו ב 3 מיליון שקל ושרק עלות העו"ד לניהול המשפט היא 50 אלף ש"ח. כמה זה יוצר לכל דייר? תעשו לבד את החשבון.

 

מהם הכיסויים הביטוחיים הכלולים בביטוח בית משותף וביטוח ועד בית?

חוץ מכיסוי תביעות נזיקין ועלויות משפטיות, ביטוח בית משותף וביטוח ועד בית מגנים על הדיירים מפני כל סוג נזק שיכול להתרחש במבנה באזורים שמחוץ לדירות או למתקני הבניין והרכוש המשותף בו. נזקים יכולים להתרחש בגלל פגעי טבע כגון סופות, שריפות, או הצפות מים ורעידות אדמה או כתוצאה ממפגעים פנימיים אקראיים כמו פיצוץ בצנרת האינסטלציה שעשויה להוביל גם לעבודות בינוי לצורך התיקון. או דמיינו מצב בו הצפת מים כתוצאה מפיצוץ בצנרת גורם להצפת פיר המעלית ומוביל להשבתה שלה. עלות תיקון של מעליות עלולה להגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים בקלות רבה.  ישנם עוד סוגים רבים של נזקים שיכולים להתרחש בבניין משותף אשר בהיעדר ביטוח עלולים להוביל להוצאות כבדות.

הרחבת ביטוח ועד בית קיימת גם כדי לכסות את ראש הוועד מפני תביעות אשר עלולות להיות מוגשות מצד דיירים בבניין אשר נגרם נזק לדירתם כתוצאה מעבודת תחזוקה שהתקיימה בבניין אשר לטענתם בוצעה ברשלנות אשר קשורה איך שהוא לראש הוועד, בין אם הוא בחר באנשי מקצוע לא מוסמכים או מכל סיבה אחרת. לדוגמא, קורים מקרים רבים בהם מתבצעת עבודת איטום בגגות בניינים. אם במקרה עבודת האיטון אינה מבוצעת כהלכה וכתוצאה מכך נגרמת נזילת מים לדירות העליונות, הדיירים בהן יכולים לתבוע את ראש הוועד או את הבניין עצמו על ביצוע לא תקין של האיטום שהוביל לנזק.

ראש ועד או דייר בבניין משותף שרוצה להבטיח לעצמו שינה טובה והיעדר הפתעות כלכליות לא צפויות כגון אלו חייב לדאוג שלבניין שלו יש את הביטוחים הנדרשים.

 

פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף